tisdag 12 juli 2011

Köra bil

Jag har upptäckt ytterligare en sak som mitt ex förstört för mig. Att köra bil. Jag blir jättelätt stressad, har svårt att koncenrera mig, blir fruktansvärt arg på andra bilister som tränger sig före och det är helt hopplöst vid rusningstrafik.

Sambon påpekade för mig att jag kan bli så otroligt arg. Han tyckte inte att han kände igen mig i de ögonblicken. Mycket riktigt. Jag är inte mig själv då. Det som händer är att jag blir stressad mer för mina dåliga minnen i samband med bilkörning än faktiska situationen.

Exet drillade mig i bilkörning. Jag kunde ju inte köra bil på riktigt. Det var bara tur att jag fick körkortet. Jag var ju en livsfara och borde inte tillåtas ute på vägarna. Allt jag gjorde var fel - jag kunde inte köra på motorvägen tillräckligt fort, jag körde för långsamt, jag tutade för lite, jag mesade med omkörningar mm mm. Det slutade med att jag gav upp att köra så som jag tyckte var bekvämt. Jag fick tuta som en idiot så fort det VERKADE som att någon bilist skulle tränga sig, jag skulle visa fingret och vara otrevlig för att sätta dessa bilister på plats, jag var tvungen att göra farliga omkörningar, köra fortare än hastighetsbegränsningen så att jag inte fick stryk för att jag körde som en kärring och helt enkelt bli en förfärlig bilförare enligt min magkänsla. Magkänslan fick jag trycka undan och det skapade otroligt mycket stress. Jag ville inte köra så men i och med att jag i princip aldrig fick köra ensam blev det antingen att köra som en biltjuv eller spöstraff. Då kändes biltjuv som det bättre alternativet.

När jag tänker på det nu blir jag arg och ledsen. Det fick mig att må ännu sämre och vad värre var så satt det i även efter att jag lämnat exet. Långt efter. Det är först nu som jag blivit varse om det och kan ändra på det. Nu kan jag äntligen få köra så att jag känner mig bekväm. Jag kan hålla hastigheten eller åka långsammare om vägen inte känns säker nog i den angivna hastigheten. På ganska kort tid har jag märkt stor skillnad. Jag är mindre stressad i trafiken, jag har mer tid att planera och jag slipper framförallt att vara otrevlig. Jag blir inte arg på andra bilister längre och jag känner mig inte så nervös att köra. Det bästa är att jag känner igen mig själv igen.

Klart slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar