onsdag 24 februari 2010

Bebisars sovvanor

Lilleman hatar att somna på kvällen. Han håller på och leker in i det sista. Han är supertrött men vill inte komma till ro. Man får verkligen låta honom bli utmattad för att han inte ska gallskrika och ställa sig eller sitta upp i sängen istället för att försöka sova.

Det var ju problem även innan han hade lärt sig att sätta sig och ställa sig upp själv men nu känns det som att det har blivit ännu svårare! Han kanske inser att han har fler valmöjligheter och nyttjar sig av dessa. ;) Lilleman somnar runt 23 på kvällarna. Tidigare än så blir han superförbannad och den som försöker lägga honom (oftast jag) blir bara svett och trött helt i onödan och sedan somnar han ändå vid samma tillfälle.

För att ytterligare bättra på min störda nattsömn har lilleman börjat vakna runt 7 istället för 9, som det var tidigare. Jag är inte orolig att han får för lite sömn för han sover bra på dagen men lilla egoistiska jag längtar efter en hel natts sömn utan att gå upp för att amma 3-4 gånger.

Jag klagar ändå inte. Det är så fantastiskt att se hur han har gått från att vara en liten näst intill orörlig klump till att kunna krypa runt överallt själv, ställa sig upp mot en stol eller liknande och gå korta sträckor med stöd. Tiden då jag imponerades av att lilleman kunde rulla runt från rygg till mage själv lite då och då känns avlägsen. Ändå har det bara gått 9 månader - ja, nästan, den 26:e februari imorgon har det gått 9 månader.

Det är också fantastiskt att se hur mycket lilleman kan leka själv nu. Han kan säkerligen sitta och pilla och undersöka i 30 minuter innan han börjar gnälla och vara missnöjd. Tidigare var denna tid runt 10 minuter. Jag tror att det är bra för lilleman att kombinera stunder då han får gå på upptäcksfärd själv (jag eller någon annan är ju med i bakgrunden och ser efter så att ingen olycka sker) med stunder då han leker med mig eller någon annan kompis. Lillemans lekar är ju än så länge väldigt autonoma men förr eller senare så kommer han på att man kan göra saker tillsammans och att det är ännu roligare än att sitta och pilla på en grunka själv. :)

Just nu bankar han sin mjukis-orm Sir Väs mot min systers pilatesboll. Det är roligt med ljud. Speciellt ljud som man skapar själv.

Klart slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar